Ten rok, w którym po raz pierwszy użyto słowa okres w TV.

czas czytania: 2 min

Jednorazowy tampon jest stosunkowo młodym produktem okresowym, bo nie skończył jeszcze nawet stu lat.

Najpierw był Tampax

Na samym początku lat 30. XX wieku Earle Haas, lekarz osteopata, wynalazł pierwszy na Świecie jednorazowy tampon z aplikatorem. Dwa lata po odkryciu Haas otrzymuje patent na swój wynalazek i nadaje mu nazwę „Tampax”, co jest połączeniem słów tampon i opakowania dopochwowe (ang. vaginal packs).

Miesiączka była zakazana

W USA reklama produktów menstruacyjnych w radiu i telewizji nie była dozwolona aż do 1972 roku. To właśnie w tym roku Narodowe Stowarzyszenie Rozgłośni (The National Association of Broadcasters) zdjęło zakaz reklamowania podpasek i tamponów w radiu i telewizji. Jak myślisz, ile czasu musiało minąć, żeby użyto po raz pierwszy słowa okres w telewizji w USA?

13 lat później

Mimo zniesienia zakazu w 72’ na przełom trzeba było poczekać aż 13 lat. W 1985 roku Courteney Cox powiedziała po raz pierwszy słowo „okres” w telewizji w reklamie Tampax. Zatrzymajmy się na chwilę w tym roku. Courteney w lycrze pyta odbiorczyń czy nadal używają podpasek i przekonuje, że
[Tampax] może faktycznie zmienić sposób, w jaki myślisz o swoim okresie.
Feeling cleaner is more comfortable. It can actually change the way you feel about your period.

Reklama, w której po raz pierwszy padło słowo okres w TV.

Nikt nie powinien wiedzieć o Twoim okresie

Mimo, że moment pierwszego okresu w TV był przełomowy to nie zmienił dotychczasowego sposobu reklamowania tamponów w kolejnych dziesięcioleciach. Tak, coraz więcej reklam zaczęło używać prostego języka do opisywania menstruacji, ale to tajemnica była głównym przekazem większości reklam produktów menstruacyjnych jeszcze w XXI wieku.

Na końcówce lat 90-tych XX wieku, po wykupieniu marki Tampax przez Procter & Gamble, firma wręcz obsesyjnie skupiła się na przeprojektowaniu obecnej formy tamponów. Chodziło o to, by zaspokoić oczekiwania nowej generacji kobiet, które niekoniecznie chciały używać tego samego, co ich mamy. W 2002 roku wprowadzili na rynek Tampax Pearl, odnoszący sukcesy tampon z niebieskim plastikowym aplikatorem i specjalnym sznurkiem, który zabezpiecza przed przeciekaniem.
Ale to nie koniec historii. Równolegle Procter & Gamble kontynuowała promocję swojego istniejącego produktu, Tampax Compak. To malutki tampon, idealny do schowania w dłoni. Jego przekaz był jasny: Okres to Twoja sprawa, nikt nie musi wiedzieć.
Reklama Tampax Compak wprost pokazywała, jak dziewczyny podczas lekcji wymieniają się tamponem tak dyskretnie, jak tajną notatką.

 Reklama Tampax Compak w 2005 roku.
Zobacz źródła [1]
  1. Regaudie T., Tampax marketing: Then and now, hashtagpaid.com 13.04.2022 r, online: https://hashtagpaid.com/banknotes/tampax-marketing-then-and-now dostęp: 29.01.2024.

data dodania:

| aktualizacja:

Shopping Cart
Scroll to Top